Till huvudinnehållet

Viktigt: Säkerställ att du får Dietisten framåt.  Läs mer

Vegetarisk kost ger positiva effekter vid kranskärlssjukdom

Patienter som åt vegetarisk kost under fyra veckor fick flera positiva effekter. Det visar en uppmärksammad studie vid Universitetssjukhuset Örebro. Patienterna var inlagda på hjärtkliniken … Läs mer,

Dietisten
Redaktionen 29 mars, 2023 Uppdaterades 28 maj, 2025 1 minuts läsning

Patienter som åt vegetarisk kost under fyra veckor fick flera positiva effekter. Det visar en uppmärksammad studie vid Universitetssjukhuset Örebro. Patienterna var inlagda på hjärtkliniken efter en hjärtinfarkt. ”De fick lägre nivåer av det onda kolesterolet. Vilket i sin tur minskar utvecklingen av åderförkalkning”, säger forskare Demir Djekic.

Avhandling: Demir Djekics avhandling Novel and Traditional Risk Factors for Coronary Artery Disease: Role of Coronary Artery Calcium, Lipidomics, Psychosocial Factors and Diet

Källa: Universitetssjukhuset Örebro



Alkohol

Därför räcker inte hälsoråd för att förändra alkoholvanor

Alkohol är mer än något vi dricker. Våra dryckesvanor formas av kultur, tradition och sociala sammanhang. Det behöver dietister ta hänsyn till, säger måltidsforskaren Richard Tellström.

Nina Granberg 9 juni, 2026 2 minuters läsning
For-Athenas-Richard-Tellstrom-Photo-Magnus-Norlen-bild-1

Foto: Foto: Privat


Dela artikeln

Alkohol

Svenskarna dricker allt mindre

Svenskarnas alkoholkonsumtion fortsätter att minska och är nu på den lägsta nivån på över 20 år. Samtidigt är riskdrickande fortfarande vanligt och skillnaderna mellan åldersgrupper stora.

Nina Granberg 8 juni, 2026 3 minuters läsning
AdobeStock_830788288

Foto: Foto: Adobestock


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.